Impozitul pe clădiri descurajează investiţiile în clădiri de calitate(1053)
Impozitul pe clădiri descurajează investiţiile în clădiri de calitate, în forma în care există acum, a declarat Gabriel Biriş, secretar de stat în cadrul Ministerul Finanţelor Publice (MFP), într-o conferinţă de specialitate. El a precizat că autorităţile locale au practicat cote diferite la spaţiile rezidenţiale în funcţie de proprietar, iar Ministerul Finanţelor vrea să modifice acest lucru.
Guvernul a decis recent printr-o ordonanţă de urgenţă, ca primul termen de plată a impozitelor şi taxelor pe clădiri şi mijloace de transport să fie prorogat de la 31 martie până la 30 iunie. Potrivit Normelor metodologice de aplicare a Codului Fiscal, în cazul persoanelor care au în proprietate clădiri cu destinaţie mixtă pentru care suprafeţele folosite în scop rezidenţial şi cele folosite în scop nerezidenţial nu pot fi evidenţiate distinct, dacă proprietarul depune declaraţia privind destinaţia mixtă a clădirii, însoţită de o declaraţie pe propria răspundere prin care se atestă faptul că 'nici una din cheltuielile cu utilităţile nu este înregistrată în sarcina persoanei care desfăşoară activitatea economică' se va datora impozitul pe proprietăţi utilizate în scop rezidenţial. Pentru clădirile nerezidenţiale aflate în proprietatea persoanelor fizice, impozitul pe clădiri se calculează prin aplicarea unei cote cuprinse între 0,2 - 1,3% asupra valorii care poate fi determinată dintr-un raport de evaluare întocmit de un evaluator autorizat în ultimii 5 ani anteriori anului de referinţă sau care rezultă din actul prin care se transferă dreptul de proprietate, în cazul clădirilor dobândite în ultimii 5 ani anteriori anului de referinţă. De asemenea, cota se poate aplica asupra valorii finale a lucrărilor de construcţii, în cazul clădirilor noi, construite în ultimii 5 ani anteriori anului de referinţă, arată Codul Fiscal.